Mysteerinen laulajapaimen

Jo vain minä niin ilahduin, kun teeveestä tuli uusi musiikkiohjelma. Minä odotin koko kesän tutun Pumpsipumin alkamista, mutta jouduin pettymään, koska komea Marko puuttui, ja laulut olivat minulle jokseenkin tuntemattomia. Siksipä tulin erityisen iloiseksi, kun eilen keinutuoliin torkahdettuani heräsin kesken sellaisen Mysteerilaulu-ohjelman.

En minä siitäkään tuntenut niitä laulettuja lauluja, vaan eipä tuo ollut tarpeenkaan. Siinä piti arvuutella vaan sitä, että osaavatko laulajat oikeasti laulaa vai näyttävätkö vain laulavilta. Minä vallan innostuin ja sanoin Vaarille, että tuonne minä ilmoittaudun esiintymään, kunhan kertovat osoitteen. 

Mietin jo valmiiksi, että pukeudun paimentytöksi. Sellainen minä olen oikeasti ollut, paimentanut lehmiä ja lauleskellut niille. Esiintymisasukin minulla olisi valmiina omasta takaa; on essu ja huivi, ja eväskorikin löytyy. Pyhämekon laitan päälle, en arkista mekkoa niin kuin oikeasti paimeneen – onhan se sentään tv-esiintyminen. Laulan siellä ohjelmassa Karjalan kunnailla. Se vakuuttaa ne kyllä heti siitä, että tuossa on laulaja piilossa. Annikki Tähden Muistatko Monrepoon voisi myös olla hyvä valinta, puhumattakaan Katri Helenan Puhelinlangat laulaa -laulusta; se vasta on iloinen ralli. Vaikka voisinhan minä olla siellä ihan hurja ja laulaa jonkun Paula Koivuniemen kappaleen. Täytyypä tuumata ihan ajan kanssa. Minä olen hyvä laulaja; aina olen laulanut ja kovaa varsinkin kirkossa. 

Olisipas hauska yllättää perheen nuori polvi. Voi että he olisivat minusta ylpeitä! Voisivat kertoa kaikille, että meidän Mummu on laulanut telkkarissa ja vielä jonkun julkkislaulajan kanssa! Nyt pitää ottaa jostain selvää, että miten tuonne Mysteeriin pääsee. Sitä ennen täytyy löytää myös paikka, jossa voi harjoitella salaa, ettei Vaarikaan arvaa ja mene kertomaan yllätyksestä etukäteen. 

Taidanpa aloittaa harjoitukset heti tänä iltana tuolla meidän ulkovarastossa. Kyllä varmaan ehdin ainakin yhden säkeistön lurauttaa ennen kuin Vaari huomaa kaivata minua roskapussinvientireissulta takaisin. Täältä tullaan teevee!